גינה פרטית או מרפסת מלבלבת כבר הפכו מזמן לחלק בלתי נפרד מחיינו וכיום ניתן למצוא אותן כמעט בכל מבנה. המודעות שלנו לגינה עבור בריאותנו הנפשית והפיזית גדלה והולכת ואנו כבר יודעים להעריך עד כמה מהנה ומרגיע לשבת במקום ירוק ושקט בסוף יום עבודה, לאכול ארוחת ערב בטבע הפרטי שלנו עם המשפחה, או סתם לפתוח את הדלת ולצאת לנשום אוויר צח.

כיום ניתן למצוא גינות בכל מקום. גדולות, קטנות, מעוצבות, פראיות, עמוסות פריטי נוי או כאלה שהן למעשה גן ירק בלבד, גינות בסגנון ים תיכוני, בסגנון טרופי או בסגנון יפני. הכל קביל, בהתאם לאופי הבית וליושביו וכמובן לתקציב.

אז כיצד באמת מתאימים את הגינה לרצונות שלנו? איך מעצבים גינה? אנו כאן כדי לענות.

 

מתחילים בתכנון

כמו כל דבר, עיצוב הגינה שלנו מתחיל בתכנון שלה.

השאלה המנחה בכל תהליך התכנון היא – מהו ייעוד הגינה? אם היא אמורה לשמש בעיקר לאירוח, נשאיר חלק מרכזי וגדול לריהוט או למטבח חוץ; אם היא מיועדת להיות מעין מגרש משחקים לילדים, המדשאה תהיה החלק המרכזי ואולי נוסיף לה גם כמה מתקנים כגון נדנדה או בית עץ; ואם אנחנו אוהבים מאוד לגנן וליהנות מהיבול שאנו מגדלים, נשתול בה עצי פרי, ירקות וצמחי תבלין ממינים שונים.

גודל הגינה אף הוא גורם משפיע על עיצובה. בגינה רחבת ידיים השמיים הם הגבול, אך גינה קטנה מאתגרת יותר ורצוי לתכנן בה במדויק כל אזור וכן את סוג הצמחייה שתישתל בה ואת כמות הצמחים, באופן כזה שהם יוכלו לשגשג ולצמוח בה מבלי ששורשיו של צמח אחד יפריעו לצמחים או לעצים האחרים.

תנאי השטח והמיקום של הגינה משפיעים אף הם. בגינה שממוקמת באזור הררי וגבוה נשתול צמחים אחרים מגינה שנמצאת במישור החוף בקרבת הים. גינה שברוב שעות היום יש בה שמש, תזדקק לצמחים שיצלו על היושבים בה, ולעומתה גינה שאין בה כמעט שמש ישירה תכיל צמחים ועצים מסוג שונה.

מעבר לכל המשתנים שהוזכרו מעלה, יש משתנה אחד שעולה על כולם. הטעם האישי של בני הבית והרצונות שלהם. מעצב גינה שעושה את עבודתו נאמנה, יישב עם בני הבית ויקשיב להם, ובהתאם לכך יבנה את גינת החלומות שלהם. הוא יידע לשלב בין עיצוב יפה לבין פונקציונליות ולכן לא כל גחמה או רצון יקבלו ביטוי. אם למשל בני הבית רוצים גינה טרופית אך חיים במדבר, בקשתם לא תוכל להתממש במלואה בשל תנאי השטח שיקשו על כך, אך עדיין בגינה שכזו יוכלו להיות אלמנטים כמו עצי פרי מסוימים או ריהוט וחפצי נוי שיזכירו אווירה טרופית.

התכנית יוצאת לפועל

שלב ההקמה הוא השלב שבו נכנס לפעולה בעל המקצוע שלמעשה לוקח את התכנית שעליה הוחלט וממנה מקים את הגינה.

לא נתעכב על השלב הזה, רק חשוב לציין שבחירת בעל המקצוע צריכה להיעשות לאחר סקר שוק וקבלת המלצות וחוות דעת מאנשים שאנחנו מכירים או ממכרינו ברשתות החברתיות. השוואת מחירים גם היא חלק מהותי משלב זה, אך חשוב מכך שבעל המקצוע יהיה גם בעל ניסיון וידע ויקדם אותנו אל עבר הגינה שלנו.

דבר נוסף שיש לציין הוא שבשלב זה מוקמת גם צנרת ההשקיה שלנו והכבלים לתאורת הגינה ולכן אולי כדאי לשקול למקם אותם בתוך האדמה ולא על פניה. בטיחותית בהחלט עדיף למקם בתוך האדמה, וזה משווה לגינה גם מראה יוקרתי יותר, אך הכל כמובן עניין של תקציב.

שלב העיצוב

השלב המהנה ביותר הוא שלב העיצוב. השלב שבו למעשה הגינה שלנו הופכת ייחודית מגינות אחרות. על מנת לעשות זאת, כדאי לבחור עבורה מוטיב מרכזי, כדוגמת מים ואז נמקם בה למשל בריכה או מפל מים, או כדוגמת הפיכתה לגן ירק ואז נחלק אותה לאזורים בהם נשתול ירקות וצמחי תבלין, או למשל מוטיב של אבן, ואז יעטרו את הגינה שבילי אבן ותיבנה בה מסלעה מסלעים בגדלים שונים שביניהם שתולים צמחים. איש איש וטעמו.

השימוש בצמחייה הוא מהותי מאוד בעיצוב הגינה. כפי שכבר ציינו, יש סגנונות רבים לעיצוב הגינה ואם החלטנו על סגנון מסוים, סוג הצמחייה שיישתל יהיה בהתאם לסגנון זה. לא נשתול לדוגמא עץ אקליפטוס אם אנו רוצים גינה בסגנון יפני, או קקטוסים בגינה שילדים משחקים בה.

טיפים נוספים לגבי הצמחייה, בגינה קטנה מומלץ לשתול קבוצת צמחים בעלי אותו מראה וצבע על מנת ליצור את האשליה של גינה גדולה יותר מהגודל הטבעי שלה; בגינה עם מדשאה רצוי בקצוות הדשא לשתול צמחייה מדורגת, כשהצמחים הנמוכים ביותר יהיו אלה הסמוכים יותר לדשא עצמו ולאחר מכן לעלות בגובה; צבעוניות אמנם יש להביא בחשבון, אך עדיין כדאי להימנע מעודף צבעים שעלול ליצור תחושת עומס.

תאורה היא אלמנט נוסף בעיצוב הגינה והיא יכולה להפוך את הגינה שלנו ליפה ולשימושית בכל שעות היממה, ולא רק בשעות האור. כיום יש אפשרויות רבות לתאורה, יש מגוון עצום של גופי תאורה ובמחירים שווים לכל נפש.

הרעיון בתאורת הגינה הוא למשוך את בני הבית והאורחים החוצה. לכן עליה להיות נעימה, רכה ופונקציונלית. כדאי שתאיר את השבילים שבגינה למי שמעוניין לטייל לאורכם, ובכדי להעצים את היופי, אפשר לשחק באמצעותה עם האור והצל ולהדגיש אלמנטים וחפצי נוי, לדוגמא תאורה תת מימית בבריכה, ספוטים על העצים, נורות צבעוניות שיטילו צל של הפרחים על הקירות ועוד ועוד.

גם לריהוט חלק משמעותי בעיצוב הגינה. בין אם אנחנו אוהבים לארח ובין אם סתם לשבת לבד ולקרוא ספר בשקט, אין ספק שרצוי שנבחר בריהוט איכותי ועמיד, שמצד אחד ישמש אותנו לאורך זמן ומצד שני ישובב עין. בנוסף, בבחירת ריהוט עלינו להתייחס לגודל הגינה. בגינות גדולות ניתן להציב ספות ושולחנות ללא הגבלה, אך בגינות קטנות כדאי אולי לוותר על מערכת אחת גדולה ובמקום, לייצר פינה קטנה או למקם את הריהוט בסמוך למקומות אסטרטגיים בגינה (ספסל שמשקיף אל הנוף, כסא נדנדה או ערסל בין העצים).

נוכל להוסיף לגינה עוד חפצי נוי ואלמנטים רבים שישדרגו את המראה שלה, אבל עלינו גם להבין שאת הגינה יש לתחזק. ריהוט מעץ או מפלסטיק דוהה עם הזמן, גם גופי התאורה מתמלאים לכלוך והצמחייה גדלה והופכת פרא. את כל אלה ימנעו רק תחזוקה שוטפת של הגינה, ולכן כדאי שלא רק יופי הגינה ינחה אותנו, אלא גם הפונקציונליות של האלמנטים שברצוננו להוסיף.

כדאי שנזכור, גינה מטופחת היא פינת חמד, מקום שנעים לשהות בו לבד או עם חברים. לא משנה באיזה עיצוב נבחר, גינה מוצלחת היא גינה שגורמת לנו להרגיש בה נוח, שמשרה עלינו אווירת רוגע ושאנו לא מפסיקים להתפעל ממנה בכל יום מחדש.

תכנון גינה פרטית

באדיבות אתר טוב תודה

המציג מידע נוסף בנושאים של תכנון, הקמה ועיצוב גינות

מעוניינים בפגישת ייעוץ ורעיונות?

ייעוץ ראשוני ללא עלות

התקשרו עכשיו: 054-6775000
או פשוט השאירו פרטיכם כאן ואנו נשמח ליצור אתכם קשר